آموزش بازی سازی با یونیتی قسمت سوم:پنجره های یونیتی(1)
خب در قسمت قبل متوجه شدید که چگونه در یونیتی پروژه ایجاد کنید،حالا در این قسمت کار با پنجره های یونیتی(که خیلی هم مهم هست)را اموزش میبینید،پیشنهاد میکنم اول قسمت های قبلی رو مطالعه کنید و سپس مطلب این پست رو بخوانید!
خب پس از اتمام عملیات لود شدن پروژه پنجره زیر نمایش داده میشود:
خب این تصویر محیط برنامه یونیتی را نشان میدهد،همان طور که میبینید یونیتی از چند سربرگ،پنجره و چند باتن اصلی تشکیل شده است،خب ما دونه دونه اونها رو براتون توضیح میدیم تا دقیقا متوجه بشید هر کدوم چه کار میکنن.
پنجره Scene
ویندو Scene یا سِن:
این پنجره محیط کار ویژوال یا گرافیکی یونیتی بحساب می اید یعنی شما برای وارد کردن مدل،تغییرات زمین بازی،چابجایی ابجکت ها یا کاراکتر ها،تعیین موقعیت،اندازه و جهت شی و... میتوانید از این پنجره کمک بگیرید،همچنین از قسمت نوار بالایی میتوانید ابجکت ها را فیلتر کنید،مثلا فیلتر دوبعدی،نور،صدا،متریال و...
پنجره Hierarchy
ویندو Hierarchy یا هیرارچی:
این پنجره تمامی شی،ابجکت،پارتیکل ها،مدل ها و هرچیزی که شما در زمین بازی خود(همان Scene) قرار دادید را نشان میدهد،برای مثال الان در هیرارچی من دو ابجکت Main Camera(دوربین اول شخص)وDirecttional Light(نور خورشید) قرار دارد،این دو بصورت پیش فرض در تمامی پروژه هایی که تازه ایجاد میشود وجود دارد.
در ویندو هیرارچی با دوبار کلیک روی هر شی میتوانید به پوزیشن(موقعیت مکانی شی)در پنجره Scene دسترسی پیداکنید.
میتوانید با استفاده از این ویندو طرح های سه بعدی خیلی ساده(مانند مکعب،کروی،کپسول،هرم و...)،طرح دو بعدی(مانند دیوار)،UI(یو ای:در قسمت های بعد توضیح داده میشود)،پارتیکل سیستم و... ساخت و در محیط سن قرار داد.
پنجره Project
ویندو Project یا پروجکت:
این ویندو دقیقا مپل اکسپلولر عمل میکند،یعنی تمام متریال ها و اسکریپت ها ویا هر چیز دیگری که ایجاد شود در اینجا قرار میگیرد.
شما میتوانید از این بخش اسکریپت به زبان #C یا Javascript ایجاد کنید،برای اینکه بفهمید سی شارپ برای یونیتی بهتر است یا جاوااسکریپت به اینجا مراجعه کنید.
همچنین مدل ها و پارتیکل سیستم ها نیز در این قسمت قرار میگیرد تا مدیریت ان ها اسان تر شود،یک نکته که باید به ان توجه کنید این است همه چیز باید زیر مجموعه فولدر Asset باشد یعنی شما هیچ فایلی را نمیتوانید در کنار فولدر اسِست ایجاد کنید(حتی هنگام ذخیره پروژه شما فقط میتوانید پروژه خود را در پوشه Asset ذخیره کنید!)
با استفاده از دکمه حرکت پایین پنجره پروجکت نیز میتوانید اندازه ایکن فایل ها را تغییر دهید.