مقایسه دو موتور قدرتمند یونیتی و آنریل انجین
انریل انجین یک موتور قدرتمند بازی سازی همانند یونیتی است اما با فرق های کوچک و جزییؤبرای اینکه بفهمیم بازی سازی با انریل انجین بهتر است یا با یونیتی اول از همه کوتاه در باره موتور بازی سازی انریل انجین توضیحاتی میدم تا با اون اشنا شوید،سپس به مقایسه این دو میپردازیم.
آنریل انجین یا Unreal Engin جیست؟
موتور بازیسازی آنریل (به انگلیسی: Unreal Engine) یک موتور ساخت بازی است که توسط استودیو بازی اپیک طراحی و توسعه داده شده است. این موتور برای نخستین بار در سال 1998، برای ساخت بازی تیراندازی اول شخص آنریل به کار گرفته شد. موفقیتهای فنی این بازی به دلیل استفاده از این موتور، موتور آنریل را به یک موتور کارآمد برای ساخت بازیهایی در سبکهای دیگری چون مخفیکاری و نقش آفرینی نیز تبدیل نمود.درحال حاضر، توسط موتور آنریل ۳ (به انگلیسی: Unreal Engine 3) این موتور برای پلتفرمهای مایکروسافت ویندوز، ایکسباکس ۳۶۰)،اوپنجیال، اواس ده، لینوکس، پلیاستیشن ۳، وی یو، آیاواس)، اندروید، جاوااسکریپت و اچتیامال۵) بازی ساخته میشود.
خب امیدوارم اطلاعات کافی رو درباره انریل کسب کرده باشید،حالا این دو را باهم مقایسه میکنیم:
توانایی رندر و گرافیک:
خب خیلی واضح هست که توانایی های گرافیکی آنریل انجین 4 خیلی بهتر از یونیتی 5 و بسیار از اون قوی تر هست.البته یونیتی هم آنچنان دست و پا بسته نیست و به نظر من بازی های ساخته شده با یونیتی خیلی ضعیف تر از آنریل نیستند اما این موضوع فقط در مورد پلتفرم های موبایل هست و برای کنسول ها قطعا برتری با آنریل انجین 4 هست. به طور مثال بازی های :,the forest,assassins creed identity,call of duty:strike team,csr racing,nitro nation,deed trigger 2و...crow fall
حجم خروجی:
در مورد بازی های ساخته شده برای پلتفرم های xbox و پلی استیشن و pc حرفی نیست چون اون جا حجم بازی خیلی مورد توجه نیست.اما در مورد خروجی برای موبایل(که پلتفرم موبایل خیلی بیش تر مورد توجه بازی سازان مستقل هست) جایی هست که یونیتی قدرت خودشو به وضوح نشون میده.بازی csr racing که یک بازی اتوموبیل رانی سبک درگ و گرافیکی هست کلا حجم دیتایی برابر با 250 مگ داره!.یا به طور مثال بازی2 deadtrigger که بازی سنگینی محسوب میشه و تو هر صحنش کلی مدل هست حجم دیتایی برابر 450 مگابایت داره که شاهکار محسوب میشه.البته گرافیک بازی dead trigger خیلی قوی نیست.بازی empires & alias که یک بازی سبک استراتژی از zynga هست و گرافیک واقعا خوبی داره کلا حجم دیتاش 100 مگ هست که تحسین برانگیز.حتی در مورد بازی ها ی دوبعدی هم مثالی که میشه زد بازی bad piggies هست که علیرغم گرافیک مناسب و فیزیک نسبتا پیچیده حجم کاملا معقول 40 مگابایت رو داره.و مثال های خیلی بیش تری در مورد یونیتی میشه زد.
لایسنس و قیمت انجین و به صرفه بودن:
تو این قسمت برتری کامل با آنریل انجین 4 هست.چون فقط و فقط 5 درصد از سود بازی رو ازتون میگیره تازه در صورتی که درآمد شما به بیش از 3000 دلار برسه.اما یونیتی در این مورد بسیار بد و خودخواهانه برخورد کرده.در واقع شما برای یک لایسنس یونیتی آن هم فقط برای یکسال مجبور به پرداخت 1500 دلار به صورت یکجا و یا 75 دلار هستید.اما اوضاع وقتی وخیم میشه که بخواید برای ios و android هم خروجی بگیرید!اینجاس که 3000 دلار دیگه باید پرداخت کنید!یعنی 4500 دلار فقط برای یک لایسنس یونیتی!حالا حساب کنید که شما برای ساخت یک بازی متوسط با یونیتی نیاز به یک گروه حداقل حداقل 5 نفره دارید!بازی dead trigger 2 توسط 50 نفر ساخته شده شما حساب کنید هزینه لایسنس یونیتی چقدر میشه!
از نظر به صرفه بودن نیز شما برای خلق بازی های گرافیکی در یونیتی نیازمند انواع و اقسام پلاگین ها هستید!در حالی که خیلی از این چیز ها به طور پیش فرض در آنریل انجین 4 وجود دارند.البته نسخه ی رایگان یونیتی 5 هم وجود داره اما یکی از احمقانه ترین موارد عدم امکان کاستومایز کردن اسپلش اسکرین هست که این هم یکی از استراتژی های واقعا ابلهانه یونیتی هست.و به همین خاطر شما مجبور به استفاده از نسخه های کرک شده یونیتی هستید.
توانایی خروجی دادن برای پلتفرم های مختلف:
اینجاس که بازهم یونیتی برنده میدان هست.یونیتی 21 پلتفرم رو پشتیبانی می کنه و نکته مهم تر این هست که خروجی های اون برای پلتفرم های خروجی بهینه هست.اما آنریل انجین عملا برای ios و android خروجی مناسبی نداره چون حجم بازی خیلی عامل مهمی هست.
asset store و market place:
در اینجا باز هم یونیتی قوی تر عمل کرده و مدل های آماده و در کل asset store قوی تر و بزرگ تری داره.
منابع یادگیری:
منابع یادگیری یونیتی با فاصله زیاد از آنریل انجین 4 زیاد تر هستند.انواع و اقسام شرکت ها از جمله digital tutors,3d buzz,i3d,vtc و ... برای یونیتی آموزش ارائه کردند اما منبع آموزشی آنریل انجین 4 بیش تر یوتیوب هست.
سهولت یادگیری:
در کل سهولت یادگیری یونیتی بیش تر هست چون انجین ساده تری نسبت آنریل انجین 4 هست.
سیستم مورد نیاز برای اجرا:
خب خیلی واضحه که یونیتی به سیستم پایین تری برای اجرا نیازمنده و همچنین هسته یونیتی خیلی نسبت به آنریل انجین 4 سبک تر هست.آنریل انجین 4 واقعا به سیستم قوی برای اجرای روان!دقت می کنم اجرای روان نیازمنده!یعنی حداقل حداق 8 گیگ رم و سی پی یو core i7.
گستردگی بازی های انجام شده با انجین:
خب در این مورد هم گستردگی بازی های ساخته شده با یونیتی خیلی بیش تر آنریل انجین 4 هست.البته درست هست که آنریل انجین 4 خیلی نوپا تر از یونیتی هست و آنریل انجین 4 تازه برای اندروید و ios خروجی گرفتن رو آغاز کرده و احتمالا در آینده باید شاهد خروجی های خیلی بیش تری از آنریل انجین 4 باشیم.نکته بعدی گستردگی بازی های مشهور پلتفرم های موبایل برای یونیتی هست مثل:subway surfers,dead trigger 2,csr racing,nitro nation,empires & allias&bad piggies.
زبان برنامه نویسی:
خب زبان برنامه نویسی دلیلی برای مزیت نسبت به یکدیگر نیست!چون آدم با هر زبانی که راحت تر باشه اون زبان براش آسون تر.اما در کل یونیتی با ساپورت سه زبان c#وjavascript و boo از زبان های بیش تری نسبت به آنریل که فقط از c++ استفاده می کنه پشتیبانی می کنه.اما مزیت اصلی آنریل انجین سیستم بلوپرینت هست که بدون نوشتن حتی یک خط کد می تونید با اون بازی بسازید و خیلی از نیازهای کاربر رو تامین می کنه.پس به طور نسبی می توان گفت در این قسمت برتری با آنریل انجین 4 هست.
توانایی در زمینه دو بعدی:
اگر چه به طور کلی در زمینه 2 بعدی استفاده از انجین های 3 بعدی به خاطر حجم نسبتا بالای خروجی و تعریف نشدن این دو انجین برای این موضوع هست اما برتری در این زمینه با یونیتی هست.چون هم حجم خروجی یونیتی مناسب هست هم ساپورت کاملی از فیزیک بازی های دوبعدی و کلا موارد نیاز برای ساخت یک بازی دو بعدی می کنه و هم ساخت بازی دو بعدی با اون به خاطر ادیتور خوبش ساده هست.در ضمن با نصب پلاگین 2dtoolkit بر روی یونیتی کار برای ساخت بازی دو بعدی خیلی خیلی راحت تر میشه.البته آنریل انجین 4 هم داره با قدرت در زمینه دو بعدی پیشرفت می کنه اما دو ضعف اساسی داره:یکی حجم خروجی بسیار بالا حتی برای ساده ترین بازی های دو بعدی هست و دیگری فوق پیشرفته بودن انجین برای یک بازی دو بعدی هست حتی با وجود paper 2d.
پشتیبانی از نرم افزارهای سه بعدی:
در این قسمت هم یونیتی با وجود ساپورت از چندین نرم افزار از جمله 3dsmax,maya,cinema 4d,blender و ... برتری نسبی به آنریل انجین 4 داره.
به عنوان یک جمع بندی کلی:اگر آنریل انجین 4 بتونه در آینده نسبت به خروجی دادن برای پلتفرم های موبایل قوی تر عمل کنه و حجم خروجی رو به مقدار قابل توجهی کم و بتونه در زمینه 2 بعدی هم تقویت بشه(که داره به سرعت تقویت میشه!) میشه گفت انجین برتر نسبت به یونیتی هست.یونیتی هم اگر بتواند قیمت لایسنس های خود را مثل آنریل انجین کند و برخی مشکلات احمقانه خود را مثل کاستومایز کردن اسپلش اسکرین در نسخه رایگان و عدم وابستگی زیاد به پلاگین ها تقویت کند حرف های بسیار بیش تری برای گفتن خواهد داشت.در این بین مزیت blue print و قیمت لایسنس برای آنریل انجین 4 و همچنین حجم خروجی بسیار مناسب یونیتی و بهینه بودن آن برای پلتفرم های موبایل و توانایی های خوب در زمینه دو بعدی به عنوان دو مزیت اصلی هر انجین هست،میتونید در مورد این مطلب نظر بدید.