amozeshunity.com

مرجع آموزش های یونیتی به زبان فارسى

amozeshunity.com

مرجع آموزش های یونیتی به زبان فارسى

آخرین نظرات

unityandunreal

مقایسه دو موتور قدرتمند یونیتی و آنریل انجین


انریل انجین یک موتور قدرتمند بازی سازی همانند یونیتی است اما با فرق های کوچک و جزییؤبرای اینکه بفهمیم بازی سازی با انریل انجین بهتر است یا با یونیتی اول از همه کوتاه در باره موتور بازی سازی انریل انجین توضیحاتی میدم تا با اون اشنا شوید،سپس به مقایسه این دو میپردازیم.

آنریل انجین یا Unreal Engin جیست؟

موتور بازی‌سازی آنریل (به انگلیسی: Unreal Engine) یک موتور ساخت بازی است که توسط استودیو بازی اپیک طراحی و توسعه داده شده است. این موتور برای نخستین بار در سال 1998، برای ساخت بازی تیراندازی اول شخص آنریل به کار گرفته شد. موفقیت‌های فنی این بازی به دلیل استفاده از این موتور، موتور آنریل را به یک موتور کارآمد برای ساخت بازی‌هایی در سبک‌های دیگری چون مخفی‌کاری و نقش آفرینی نیز تبدیل نمود.درحال حاضر، توسط موتور آنریل ۳ (به انگلیسی: Unreal Engine 3) این موتور برای پلت‌فرم‌های مایکروسافت ویندوز، ایکس‌باکس ۳۶۰اوپن‌جی‌ال، اواس ده، لینوکس، پلی‌استیشن ۳، وی یو، آی‌اواس)، اندروید، جاوااسکریپت و اچ‌تی‌ام‌ال۵) بازی ساخته می‌شود.

خب امیدوارم اطلاعات کافی رو درباره انریل کسب کرده باشید،حالا این دو را باهم مقایسه میکنیم:

توانایی رندر و گرافیک:
خب خیلی واضح هست که توانایی های گرافیکی آنریل انجین 4 خیلی بهتر از یونیتی 5 و بسیار از اون قوی تر هست.البته یونیتی هم آنچنان دست و پا بسته نیست و به نظر من بازی های ساخته شده با یونیتی خیلی ضعیف تر از آنریل نیستند اما این موضوع فقط در مورد پلتفرم های موبایل هست و برای کنسول ها قطعا برتری با آنریل انجین 4 هست. به طور مثال بازی های :,the forest,assassins creed identity,call of duty:strike team,csr racing,nitro nation,deed trigger 2و...crow fall
حجم خروجی:
در مورد بازی های ساخته شده برای پلتفرم های xbox و پلی استیشن و pc حرفی نیست چون اون جا حجم بازی خیلی مورد توجه نیست.اما در مورد خروجی برای موبایل(که پلتفرم موبایل خیلی بیش تر مورد توجه بازی سازان مستقل هست) جایی هست که یونیتی قدرت خودشو به وضوح نشون میده.بازی csr racing که یک بازی اتوموبیل رانی سبک درگ و گرافیکی هست کلا حجم دیتایی برابر با 250 مگ داره!.یا به طور مثال بازی2 deadtrigger که بازی سنگینی محسوب میشه و تو هر صحنش کلی مدل هست حجم دیتایی برابر 450 مگابایت داره که شاهکار محسوب میشه.البته گرافیک بازی dead trigger خیلی قوی نیست.بازی empires & alias که یک بازی سبک استراتژی از zynga هست و گرافیک واقعا خوبی داره کلا حجم دیتاش 100 مگ هست که تحسین برانگیز.حتی در مورد بازی ها ی دوبعدی هم مثالی که میشه زد بازی bad piggies هست که علیرغم گرافیک مناسب و فیزیک نسبتا پیچیده حجم کاملا معقول 40 مگابایت رو داره.و مثال های خیلی بیش تری در مورد یونیتی میشه زد.
لایسنس و قیمت انجین و به صرفه بودن:
تو این قسمت برتری کامل با آنریل انجین 4 هست.چون فقط و فقط 5 درصد از سود بازی رو ازتون میگیره تازه در صورتی که درآمد شما به بیش از 3000 دلار برسه.اما یونیتی در این مورد بسیار بد و خودخواهانه برخورد کرده.در واقع شما برای یک لایسنس یونیتی آن هم فقط برای یکسال مجبور به پرداخت 1500 دلار به صورت یکجا و یا 75 دلار هستید.اما اوضاع وقتی وخیم میشه که بخواید برای ios و android هم خروجی بگیرید!اینجاس که 3000 دلار دیگه باید پرداخت کنید!یعنی 4500 دلار فقط برای یک لایسنس یونیتی!حالا حساب کنید که شما برای ساخت یک بازی متوسط با یونیتی نیاز به یک گروه حداقل حداقل 5 نفره دارید!بازی dead trigger 2 توسط 50 نفر ساخته شده شما حساب کنید هزینه لایسنس یونیتی چقدر میشه!
از نظر به صرفه بودن نیز شما برای خلق بازی های گرافیکی در یونیتی نیازمند انواع و اقسام پلاگین ها هستید!در حالی که خیلی از این چیز ها به طور پیش فرض در آنریل انجین 4 وجود دارند.البته نسخه ی رایگان یونیتی 5 هم وجود داره اما یکی از احمقانه ترین موارد عدم امکان کاستومایز کردن اسپلش اسکرین هست که این هم یکی از استراتژی های واقعا ابلهانه یونیتی هست.و به همین خاطر شما مجبور به استفاده از نسخه های کرک شده یونیتی هستید.
توانایی خروجی دادن برای پلتفرم های مختلف:
اینجاس که بازهم یونیتی برنده میدان هست.یونیتی 21 پلتفرم رو پشتیبانی می کنه و نکته مهم تر این هست که خروجی های اون برای پلتفرم های خروجی بهینه هست.اما آنریل انجین عملا برای ios و android خروجی مناسبی نداره چون حجم بازی خیلی عامل مهمی هست.

asset store و market place:
در اینجا باز هم یونیتی قوی تر عمل کرده و مدل های آماده و در کل asset store قوی تر و بزرگ تری داره.
منابع یادگیری:
منابع یادگیری یونیتی با فاصله زیاد از آنریل انجین 4 زیاد تر هستند.انواع و اقسام شرکت ها از جمله digital tutors,3d buzz,i3d,vtc و ... برای یونیتی آموزش ارائه کردند اما منبع آموزشی آنریل انجین 4 بیش تر یوتیوب هست.
سهولت یادگیری:
در کل سهولت یادگیری یونیتی بیش تر هست چون انجین ساده تری نسبت آنریل انجین 4 هست.
سیستم مورد نیاز برای اجرا:
خب خیلی واضحه که یونیتی به سیستم پایین تری برای اجرا نیازمنده و همچنین هسته یونیتی خیلی نسبت به آنریل انجین 4 سبک تر هست.آنریل انجین 4 واقعا به سیستم قوی برای اجرای روان!دقت می کنم اجرای روان نیازمنده!یعنی حداقل حداق 8 گیگ رم و سی پی یو core i7.
گستردگی بازی های انجام شده با انجین:
خب در این مورد هم گستردگی بازی های ساخته شده با یونیتی خیلی بیش تر آنریل انجین 4 هست.البته درست هست که آنریل انجین 4 خیلی نوپا تر از یونیتی هست و آنریل انجین 4 تازه برای اندروید و ios خروجی گرفتن رو آغاز کرده و احتمالا در آینده باید شاهد خروجی های خیلی بیش تری از آنریل انجین 4 باشیم.نکته بعدی گستردگی بازی های مشهور پلتفرم های موبایل برای یونیتی هست مثل:subway surfers,dead trigger 2,csr racing,nitro nation,empires & allias&bad piggies.
زبان برنامه نویسی:
خب زبان برنامه نویسی دلیلی برای مزیت نسبت به یکدیگر نیست!چون آدم با هر زبانی که راحت تر باشه اون زبان براش آسون تر.اما در کل یونیتی با ساپورت سه زبان c#وjavascript و boo از زبان های بیش تری نسبت به آنریل که فقط از c++ استفاده می کنه پشتیبانی می کنه.اما مزیت اصلی آنریل انجین سیستم بلوپرینت هست که بدون نوشتن حتی یک خط کد می تونید با اون بازی بسازید و خیلی از نیازهای کاربر رو تامین می کنه.پس به طور نسبی می توان گفت در این قسمت برتری با آنریل انجین 4 هست.
توانایی در زمینه دو بعدی:
اگر چه به طور کلی در زمینه 2 بعدی استفاده از انجین های 3 بعدی به خاطر حجم نسبتا بالای خروجی و تعریف نشدن این دو انجین برای این موضوع هست اما برتری در این زمینه با یونیتی هست.چون هم حجم خروجی یونیتی مناسب هست هم ساپورت کاملی از فیزیک بازی های دوبعدی و کلا موارد نیاز برای ساخت یک بازی دو بعدی می کنه و هم ساخت بازی دو بعدی با اون به خاطر ادیتور خوبش ساده هست.در ضمن با نصب پلاگین 2dtoolkit بر روی یونیتی کار برای ساخت بازی دو بعدی خیلی خیلی راحت تر میشه.البته آنریل انجین 4 هم داره با قدرت در زمینه دو بعدی پیشرفت می کنه اما دو ضعف اساسی داره:یکی حجم خروجی بسیار بالا حتی برای ساده ترین بازی های دو بعدی هست و دیگری فوق پیشرفته بودن انجین برای یک بازی دو بعدی هست حتی با وجود paper 2d.
پشتیبانی از نرم افزارهای سه بعدی:
در این قسمت هم یونیتی با وجود ساپورت از چندین نرم افزار از جمله 3dsmax,maya,cinema 4d,blender و ... برتری نسبی به آنریل انجین 4 داره.
به عنوان یک جمع بندی کلی:اگر آنریل انجین 4 بتونه در آینده نسبت به خروجی دادن برای پلتفرم های موبایل قوی تر عمل کنه و حجم خروجی رو به مقدار قابل توجهی کم و بتونه در زمینه 2 بعدی هم تقویت بشه(که داره به سرعت تقویت میشه!) میشه گفت انجین برتر نسبت به یونیتی هست.یونیتی هم اگر بتواند قیمت لایسنس های خود را مثل آنریل انجین کند و برخی مشکلات احمقانه خود را مثل کاستومایز کردن اسپلش اسکرین در نسخه رایگان و عدم وابستگی زیاد به پلاگین ها تقویت کند حرف های بسیار بیش تری برای گفتن خواهد داشت.در این بین مزیت blue print و قیمت لایسنس برای آنریل انجین 4 و همچنین حجم خروجی بسیار مناسب یونیتی و بهینه بودن آن برای پلتفرم های موبایل و توانایی های خوب در زمینه دو بعدی به عنوان دو مزیت اصلی هر انجین هست،میتونید در مورد این مطلب نظر بدید.

Abolfazl Azizi

نظرات  (۱۱)

خب مسلما یونیتی کم کیفیت تر و ساده تر از انریل هست
پاسخ:
بله درست میگید البته یونیتی اونقدر هم از نظر گرافیکی پایین تر از انریل انجین نیست
خب اگه انریل انجین بهتره پس چرا یونیتی اینقدر معروفه؟
پاسخ:
چون کاربا یونیتی ساده تره و یونیتی با SDK های خیلی معمولی برای انواع سیستم عامل ها براحتی خروجی میگیره که در انریل انجین اینطور نیست
منم قبلا این اسم رو شنیده بودم ولی زیاد معروف نبود اما می دونستم آنریل انجین بهتره چون گرافیکه خوبی داره
فقط Unreal Engin
۰۶ مهر ۹۷ ، ۱۶:۰۷ مهدی دانا
آنریل انجین موتور سنگینی هست !!
ولی یونیتی سبکه و رو هر سیستمی نصب میشه !
آنریل به خواطر بازی های ساخته شده باهاش معروفه !
آنریل 20 گیگ فضا اشغال میکنه الکی !!
یونیتی همش 2 گیگ !
ولی یونیتی از همه لحاظ قابل رقابته !
به نظر من یونیتی اوایل در نسخه های 3و 4و 5 ضعیف تر از آنریل بود ولی در نسخه 2018 زمین و زمانو پوکوند هم اگه تو نت یه سرچ کنید صحنه های واقع گرایانه فیلم هارو تو یونیتی رندر ریل تایم میگیرن !!

سلام وقت بخیر و ممنون از مطالب خوبتون

من یک پروژه میخوام شروع کنم میخواستم اگه لطف کنین راهنماییم کنین

یک رباته که میخوام مدل سه بعدی اونو درست کنم و به صورت real time هر حرکتی ربات میکنه همون موقع ما بتونیم روی صفه ی مانیتور ببینیم

ولی بین نرم افزار ها موندم و نمیدونم بین open gl... Uniti..و انریل کدومش میتونه برای این کار مفید تر باشه.. خیلیی ممنون میشم اگه راهنماییم کنین🙏

از نظر گرافیکی خواستید این دو رو با هم مقایسه کنید میبایست به اینکه شرکت والت دیزنی Lion King رو با یونیتی ساخته اشاره کنید که به خاطر کیفیتش در دسته فیلمها قرارش دادند(خود شرکت والت دیزنی)......اگر به برنامه نویسی اشاره میکنید میبایست گفته بشه که تا شخصی برنامه نویس بسیار حرفه ای نباشه نمیتونه با بلو پرینت بازی بسازه(چون ساخت بازی نیازمند کدهای حرفه ای هست...بسته به بازی) و پونیتی Asset اسکریپت نویسی بصری داره اون هم به تعداد....تنها نکته قدرت انریل انجین در برخوردهای فیزیکی رقم میخوره که یونیتی سال به سال داره بهتر میشه....بچها به عنوان یه بازیساز بهتون میگم اکر دوست دارید به هر نحوی واردش بشید با unity شروع کنید(خودم با هر دو زبان کار کردم).تشکر از سایت خوبتون

۲۳ خرداد ۹۹ ، ۰۱:۰۹ سروش راشدی

سلام لطفا یک حرف دارم جوابمو بدید من الان یونیتی دارم انریل انجین ندارم ولی جونم در اومد تا یک اکانت یونیتی ساختم چون به خاطر مشکل تحریم و اینها حاداقل 2 ماه زحمت کشیدم تا یک اکانت درست کنم چون یک رفیقم یک بازی دقیقن مثل کلاچ درست کرده بود با یونیتی منم خوشم اومد از اون موقع شدم طرفدار یونیتی و از قبلم طرفدار بدوم ولی اینبار خیلی طرافدارش شدم و الان من میگم یونیتی بهترین بازی ها درست میکند نصف بازی هایی که میکنیم اون درست کرده ولی انریل انجین هیچ پخی نیست فقط یونیتی معروفه در ایران یونیتی ترکونده هر جا که میرم میبینم مردم با یونیتی بازی میسازند الان من میخواستم بپرسم اگه برنامه انریل انجین رو روی لپ تاپم نصب کنم نیاز به ساخت اکانت داره مثل یونیتی جواب بدید ممنون.

یعنی میتونیم با انریل بازی هایی برای اندروید با کیفیتی در سطح بسیار بالا اما با حجم بسیاری ساخت؟

سلام درسته انریل انجین سنگین تره ولی یونیتی بهتره از نظر من یونیتی خیلی اسانتره ولی نمیشه گفت کیفیت انریل بالا تره یا یونیتی گرافیک بازی نسبت به تکسچر متریال ربط داره تا برنامه یه سوال داشتم توی یونیتی اگر بخای خروجی اندروید بگیری باید چیکار کنی کمک کنید ایمیل tigerh511@gmail.com

سلام

با همه این حرفاتون فقط unreal engine!

موتور بازی سازی unreal engine بعد از انتشار نسخه 3 یعنی افزوده شدن UDK بی نظییر شده و بازی هایی میشه باهاش ساخت که تو unity خودتو جرم بدی نمیشه ساخت!

درسته با استفاده از unity خیلی از بازی هارو ساختن ولی بازی های مسخره زیادیم باهاش ساختن بازی های موبایلی که با Unreal engine ساختن واقعا محشره مثل پابجی موبایل و فورتنایت! unity کجاشو پاره کنه اینارو میسازه؟

بازی هایی مثل counter strike source , Outlast و.... که شاهکارن واسه پیسی unity میتونه بسازه؟ لطفا منطقی باشید نمیدونم کلاچ ساختن با یونیتی انگار مثلا کلاچ بهترین بازی سال 2020 کلاچ کنار فورتنایت و پابجی گوه سگم نیس!

ولی قصدم از این حرفا با اونایی بود که میگن unrel engine هیچ پخی نیس ولی در کل unity , unreal engine بهترین موتور های بازی سازی جهان هستند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی